Vanzarea si descarcarea de gestiune

Vanzarea este o tranzactie prin care pui la dispozitia clientului contra-cost produsele si serviciile pe care le ai in portofoliu. Atunci cand faci o vanzare emiti o factura sau un bon fiscal. Vanzarea si incasarea nu trebuie neaparat sa aiba loc simultan.

Descarcarea de gestiune intervine atunci cand bunurile pe care le ai in gestiune nu mai exista, din diferite motive: vanzare, casare, etc.  Dupa ce bunurile nu mai sunt proprietatea ta, trebuie sa ai grija sa evidentiezi aceasta iesire din patrimoniul tau, altfel situatia faptica nu va mai corespunde cu cea din contabilitate.

Vanzarea si descarcarea de gestiune pot sa aiba loc in acelasi timp sau decalat.

Desi cazul cel mai frecvent este ca cele doua sa aiba loc in acelasi timp, exista si situatii alternative.

In Smart BILL gestiune, atunci cand faci o vanzare de produse, iti este propusa automat si descarcarea de gestiune.

Bifa este implicit setata pentru descarcarea de gestiune la finalizarea facturii, insa poate fi deselectata de utilizator si inregistrata factura. Descarcarea de gestiune poate avea loc si ulterior in Smart BILL.

De ce ar opta un utilizator pentru a nu descarca gestiunea o data cu emiterea facturii?

·         Pot exista cazuri in care nu ai avut timp sa introduci anterior o receptie pentru produsul respectiv, in program nu mai ai stoc, dar ai clienti care au nevoie urgenta de produs. In acest caz, poti sa faci vanzarea si ulterior sa introduci receptia si sa faci descarcarea de gestiune.

·         Un alt exemplu de situatie in care emiterea facturii de vanzare si descarcarea gestiunii nu au loc simultan este atunci cand bunurile sunt livrate pe baza de aviz urmand ca factura sa fie emisa ulterior (in acest  caz intai are loc descarcarea de gestiune si ulterior inregistrarea facturii de vanzare).

Ce se intampla in contabilitate in momentul vanzarii?

In contabilitate, veniturile din vanzari de bunuri se inregistreaza in momentul predarii bunurilor catre cumparatori, al livrarii lor pe baza facturii sau in alte conditii prevazute in contract, care atesta transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor respective, catre clienti.     

Conditiile care trebuie indeplinite pentru inregistrarea venitului din vanzarea de bunuri sunt:

a) entitatea a transferat cumparatorului riscurile si avantajele semnificative care decurg din proprietatea asupra bunurilor;     

b) entitatea nu mai gestioneaza bunurile vandute la nivelul la care ar fi facut‐o, in mod normal, in cazul detinerii in proprietate a acestora si nici nu mai detine controlul efectiv asupra lor;     

c) marimea veniturilor poate fi evaluata in mod credibil;     

d) este probabil ca beneficiile economice asociate tranzactiei sa fie generate catre entitate; si     

e) costurile tranzacției pot fi evaluate in mod credibil.     

Ce se intampla in contabilitate in momentul descarcarii gestiunii?

Atunci cand se descarca gestiunea, in contabilitate se inregistreaza o scadere a stocului: de materii prime, de produse finite, etc si concomitent o crestere a cheltuielii cu respectivele stocuri.

Ce documente sunt necesare pentru a relecta aceste operatiuni in contabilitate?

Documentele sunt:

-facturile de vanzare – in Smart Bill acestea pot fi preluate din Documente emise -> Facturi:

Pe baza facturilor se poate inregistra vanzarea efectiva: cresterea venitului si a creantei clienti.

–      Descarcarea de gestiune se poate efectua pe baza raportului Miscari stocuri: se alege perioada dorita si selecteaza documentele – de exemplu facturile.

Raportul generat arata iesirile, costul unitar si valoarea totala, informatii care pot fi utilizate pentru a efectua notele contabile de iesire din gestiune.

Util:  Daca ai emis facturi si nu ai descarcat automat gestiunea, poti folosi un raport util in Smart BILL – Documente fara descarcare de gestiune. In felul acesta vei avea un control foarte bun asupra tuturor acestor cazuri.

Articole similare